Zabieg

Grzybica paznokci

• Grzybica paznokci to jedno z najczęściej występujących zakażeń płytki paznokciowej. U osób starszych częstość występowania sięga aż 40%.
  • Paznokieć grzybiczy charakteryzuje się przede wszystkim zmienionym zabawieniem, kruchością, onycholizą (odklejeniem płytki paznokciowej) oraz nadmiernym rogowaceniem podpaznokciowym.
  • Trzeba pamiętać, że nie każda zmiana zabarwienia jest zakażeniem grzybiczym. Grzybicę paznokci należy różnicować z onycholizą pourazową, łuszczycą paznokci czy krwiakiem podpaznokciowym. Aby odpowiednio zdiagnozować problem, pobiera się próbkę do badania mykologicznego (na 4 tygodnie przed badaniem pacjent musi odstawić wszystkie preparaty stosowane na paznokieć, w przeciwnym razie wynik może wyjść zakłamany).

Jak przygotować się do zabiegu? Na 4 tygodnie przed badaniem mykologicznym (na obecność grzybów chorobotwórczych) pacjent musi odstawić wszystkie preparaty stosowane na paznokieć w tym przeciwgrzybicze, aby wynik nie był zakłamany.

Jak wygląda zabieg? Podejrzewając grzybicę paznokci, na pierwszej wizycie zawsze pobieramy zeskrobiny paznokcia do badania mykologicznego. Tylko na podstawie wyniku badania możemy stwierdzić czy mamy do czynienia z grzybicą czy inną jednostką chorobową. Terapia paznokcia grzybiczego w gabinecie podologicznym polega przede wszystkim na regularnym oczyszczeniu płytki paznokciowej, w celu umożliwienia dostania się preparatów leczniczych w miejsce infekcji.

Czas trwania zabiegu: Zależy od wielkości zmian oraz ilości zainfekowanych paznokci, dlatego zabieg może trwać od 0,5h do 1,5h

Zalecenia po zabiegu: Stosowanie dwa razy dziennie preparatów przeciwgrzybiczych zaleconych przez podologa, regularne oczyszczanie paznokci w gabinecie podologicznym co ok. 6 tygodni. Ważnym elementem uzupełniającym terapię grzybicy jest dezynfekcja obuwia, gdyż grzyby chorobotwórcze potrafią w nich przetrwać przez wiele miesięcy i często jest to przyczyna niepowodzenia terapii. Terapia grzybicy paznokci jest długotrwała i wymaga bezwzględnej współpracy pacjenta z podologiem.

Galeria

Grzybica paznokci